Organizatorem Konkursu jest Muzeum
Miejskie w Żywcu.
Współorganizatorami są:
Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej
Starostwo Powiatowe z Żywcu
Gminny Ośrodek Kultury w Jeleśni
Stowarzyszenie Twórców Ludowych Oddział Beskidzki w Bielsku-Białej
Konkurs został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Regulamin Konkursu został rozesłany do uczestników oraz ogłoszony na stronie internetowej Muzeum oraz współorganizatorów.
W Konkursie wzięło udział 47 osób, które złożyły łącznie 216 prac.
Jury Konkursu w składzie:
Barbara Rosiek – etnograf, Muzeum Miejskie w Żywcu
Weronika Kasperek – etnolog, Muzeum Miejskie w Żywcu
Kazimiera Koim – specjalista ds. folkloru i sztuki ludowej ROK w Bielsku-Białej
Grażyna Patera – Dyrektor GOK w Jeleśni
Magdalena Nowak - Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego w Żywcu
zapoznało się ze wszystkimi złożonymi na Konkurs pracami. Z uwagi na różnorodność form i kompozycji, biorąc pod uwagę kryteria oceny określone w Regulaminie Konkursu, czyli:
- zgodność wyrobów z tradycyjnymi wzorami (ze szczególnym zwróceniem uwagi na dawne formy związane z obrzędowością doroczną i rodzinną, zwłaszcza pająki i wieńce imieninowe)
- kompozycję, wygląd estetyczny i staranność wykonania
- nowatorskie formy wyrobów bibułkowych będące autorskimi pomysłami twórców
postanowiło przyznać nagrody i wyróżnienia w pięciu kategoriach:
Kontynuacje rodzinnych tradycji zdobnictwa bibułkowego:
3 równorzędne Nagrody Specjalne otrzymują:
Maria Grzegorek z Juszczyny
Maria Gruszka z Sopotni Małej
Zofia Gruszka z Sopotni Małej
6 równorzędnych I Nagród otrzymują:
Monika Juraszek z Juszczyny
Barbara Wandzel z Juszczyny
Renata Rypień z Węgierskiej Górki
Sabina Czarnota z Żywca
Krystyna Hernas z Korbielowa
Grażyna Pluta z Przyborowa
5 równorzędnych II Nagród otrzymują:
Barbara Dudzik ze Świnnej
Krystyna Talik z Ciśca
Dominika Wosik z Ciśca
Aleksandra Juraszek z Juszczyny
Anna Juraszek z Juszczyny
2 równorzędne III Nagrody otrzymują:
Izabela Dudzik ze Świnnej
Justyna Kupczak z Sopotni
Wyróżnienie otrzymuje: Aleksandra Dudzik ze Świnnej
II Mistrz i Uczeń
3 Nagrody Specjalne otrzymują:
Zofia Ważka z Sopotni Małej
Barbara Pydych ze Zwardonia
Justyna Suchanek z Łodygowic
2 równorzędne I Nagrody otrzymują:
Barbara Skowron z Milówki
Marta Chrobak z Łodygowic
II Nagrodę otrzymuje: Renata Matlas-Bazylińska z Żywca
III Nagrodę otrzymuje: Józefa Sidzina z Krzyżowej
Wyróżnienie otrzymuje: Maria Płaza z Krzyżówek
III Kontynuacja tradycyjnych form zdobnictwa bibułkowego
Nagrodę Specjalną otrzymuje: Danuta Knap z Rychwałdu
3 równorzędne I Nagrody otrzymują:
Bernadetta Caputa z Żywca
Helena Widz z Przyborowa
Maria Wąs z Korbielowa
3 równorzędne II Nagrody otrzymują:
Józefa Sordyl z Korbielowa
Zofia Sordyl z Korbielowa
Katarzyna Koźbiał z Żywca
IV Kontynuacje zdobniczych tradycji bibułkowych
Nagrodę Specjalną otrzymuje Maria Łącz z Korbielowa
3 równorzędne I Nagrody otrzymują:
Anna Barabasz z Żywca
Krystyna Pawlus z Wieprza
Beata Mędrala z Żywca
3 równorzędne II Nagrody otrzymują:
Anna Maślanka z Węgierskiej Górki
Grażyna Kąkol z Milówki
Wiesław Pawlus z Wieprza
III Nagrodę otrzymuje: Bożena Ozimińska z Radziechów
Wyróżnienie otrzymuje Władysława Klinowska z Żywca
Współczesne adaptacje tradycji zdobnictwa bibułkowego
2 równorzędne I Nagrody otrzymują:
Helena Śleziak z Ciśca
Bożena Dobija z Buczkowic
2 równorzędne II Nagrody otrzymują:
Anna Kamińska z Przyborowa
Danuta Wojtala z Żywca
2 Wyróżnienia otrzymują:
Michalina Siwek z Kocierza Moszczanickiego
Jan Kotrys z Ujsół
Uwagi Jury:
Jury z radością stwierdza, że mimo dziewięcioletniej przerwy od ostatniego konkursu, wykonywanie bibułkowych kwiatów cieszy się dużą popularnością. W gronie uczestników pojawili się nowi twórcy, w tym reprezentanci młodego pokolenia. Sytuacja taka jest niewątpliwie efektem różnego rodzaju warsztatów oraz spotkań organizowanych przez różne instytucje, a także odrodzeniem się tradycji tworzenia bibułkowych kwiatów na swoje potrzeby.
Ważnym zjawiskiem jest istniejący nadal rodzinny przekaz tradycji zdobniczych oraz w ramach relacji Mistrz – Uczeń, dlatego w Konkursie zostały wydzielone dla nich odrębne kategorie. Bardzo cieszy fakt, że kompozycje wykonywane przez twórczynie mają zarówno tradycyjne, jak też udane nowatorskie formy. W konkursie szczególny nacisk położony został na wykonanie słomiano-bibułkowych pająków oraz wieńców imieninowych wyróżniających żywieckie tradycje zdobnicze w skali Polski. W materiale konkursowym odnotowana 9 pająków o różnorodnej konstrukcji oraz 61 wieńców, co świadczy o ciągle żywej umiejętności wykonywania tych trudnych form. Wśród nowoczesnych kompozycji zdobniczych odnotowano formy inspirowane tradycyjnymi wzorami, jak też ciekawe nowatorskie rozwiązania. Wyraźnie dają się zauważyć występujące równorzędnie dwa nurty estetyczne – tradycyjny i współczesny.
Jury podkreśla bardzo wysoki poziom estetyczny i artystyczny prac konkursowych, precyzję wykonania oraz wielką staranność w doborze kolorów. Wyrównany, wysoki poziom wykonawstwa odzwierciedlony został w przyznaniu wielu równorzędnych, zwłaszcza wysokich nagród.
Z uwagi na duże zainteresowanie konkursem oraz tradycjami żywieckiego zdobnictwa bibułkowego Jury proponuje cykliczne powtarzanie konkursu.
Na zakończenie komisyjnie dokonano wyboru prac do wystawy pokonkursowej.